בבילגוראיי
סיפר לי אבי, היו שלושה בתי קברות. העתיק
שבהם היה ע"י בתי המדרש קרוב לנהר, כאן נמצאו מצבות ישנות כמאתיים שנה. השני היה ברח' השלושה במאי ובית הקברות החדש
היה ברחוב נפיאסקה
וזה בית הקברות היחיד שנשאר בעיר. באזור
בית הקברות שברח' השלושה במאי נבנו בתים ומתחם בתי המדרש ובתי הכנסת הפך לאזור
חקלאי עם חממות לגידול פרחים וירקות.
לבילגוראיי
הגענו בבוקרו של יום עם מונית מווילונה.
לאחר ביקור חתוף במרכז העיר וביקור במוזיאון
לתולדות העיר בו מוכחשת העובדה שבילגוראיי הייתה עיר יהודית הגענו לבית הקברות
היחידי שנותר בעיר, בית הקברות שברח' נפיאסקה.
בילגוראיי
הייתה עיירה יהודית טיפוסית אשר מ 12000 תושביה כ 65% היו יהודים. מרכזי הפעילות בעיירה היו בתי הכנסת ומוסדות
הדת, בתי הספר ותלמוד התורה, בתי הדפוס (היו שניים), אזורי המסחר במרכז העיירה
ושוק האיכרים שהתקיים בכל יום ה', תחנות קמח (היו שלושה) ומרכזי יצור ומסחר
בנפות. לפי מקורות שונים התיישבו יהודים
בבילגוראיי החל מהמאה ה 15, כאשר המתיישבים הראשונים הגיעו לשם לאחר גירוש ספרד.
בית
הקברות מוקף בחומה ומסומן כאתר היסטורי.
הוא נמצא בסמוך לבית חרושת המתפשט על חלק מאדמות בית הקברות המקוריות. במתחם בית הקברות נראית מצבת הזיכרון של פלמן הרבה שטחים ריקים וריכוזי מצבות שחלק מהן הובאו לשם מבתי
הקברות האחרים בעיר לאחר שנהרסו.
אחת
מהמצבות הנטועות בקרקע ללא אבן אופקית
קלטה את סקרנותי. הכיתוב על המצבה היה ללא
נקודות או פסיקים והיה קשה לקריאה.
שתי השורות
התחתונות במצבה ניתנו לפענוח יחסי קל והן שעוררו את סקרנותי:
נכד הגאון חכם צבי תנצבה"
החכם
השורה הבאה
שפוענחה הייתה השורה השמינית:
נתן
נטע הוא שם חוזר ב
הנין
של דוד טבלי ברלינר היה
במצבה 10
שורות. השורה הראשונה איננה ניתנת לקריאה
כלל ובשורה השנייה ניתן לזהות אותיות אחדות אשר אינן מצטרפות למילים. בשורה השלישית ניתן לזהות את המילה "ישראל" בלבד ומהשורה הרביעית
היא ניתנת לקריאה ולהלן נוסח המצבה:
שורה |
תמונה |
פיענוח |
4 |
|
תפארת
אריא נחמד ונעים |
5 |
|
נטע
שעשועים שימש בכתר |
6 |
|
הרבנות
פה בילגוראיי וגוריי |
7 |
|
בשנה
הה הרב הגאון מ"ו יצחק |
8 |
|
נתן
נטע ב"ה הגאון דוד טעבלי |
9 |
|
בהגאון מ"ו הרב הירש אב"ד מברלין |
10 |
|
נכד
הגאון חכם צבי תנצב"ה |
המצבה היא אם
כך של
נתן נטע ברלינר נישא לבת שושלת הרבנים של בילגוראיי מבית מייזליש וקיבל את כס הרבנות לאחר מות הרב אביגדור מייזליש. הרב
אם
כך מדובר במצבה משנת 1864 המהווה עדות היסטורית המחברת את המשפחה עם שורשי
העבר. רשימת השורשים של המשפחה הוכנה שנים
רבות לפני הנסיעה לפולין וגילוי המצבה היה אימות היסטורי של הרשימה.
דב בעריש הלפרין הסבא של
ל
חכם 1660-1718
½
מרים « שאול
½
1701-1800
½ ½
דוד טבלי ברלינר « זלטה שאול
רב בילגוראיי
½ ½
½ אריה לייבוש ברלינר גיטל
אביגדור מייזליש ½ ½
רב בילגוראיי
½ ½ ½
לא
ידוע «
דב בייריש הלפרין רב בילגוראיי½
שוורדשרף המגיד מלובלין ½
½
½ בריינדל « יחזקאל מאיר מרטין בובר
אליעזר שוורדשרף תאומים
וינברג
לובלין ½ בילגוראיי
½ ½ ½
בילגוראיי
בילגוראיי
½ ½ ½ ½
יונה
פיעטריקוב
½ ½ ½ ½ ½ ½ ½
יחזקאל מאיר
פריידה קראשע נתן נטע ביילה בינדה נתן נטע קרוננברג«
¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯ ¯
סגל גולדבוים פוטר
קרוננברג רפופורט מיכאלסון גוטמן אייגר
פרידמן פלג-ביליג וירצר
ביביטקו
בלס קיטרי סובול
לוי
עצמון